
EG Delft
Nieuwsbericht 19
Een label voor vliegreizen?
6 augustus 2025
Steeds meer consumenten willen weten wat hun keuzes betekenen voor het klimaat. Bij energie en voeding kennen we al labels zoals het energielabel of de Nutri-Score. Maar hoe zit het met vliegen? Een nieuw Flight Emissions Label (FEL) moet daar verandering in brengen.
Het Flight Emissions Label (FEL)
Het Flight Emissions Label is een nieuwe Europese standaard die aangeeft hoeveel COâ‚‚-uitstoot jouw vlucht veroorzaakt. Luchtvaartmaatschappijen kunnen vanaf juli 2025 vrijwillig dit label tonen, bijvoorbeeld op boekingswebsites. Het label vergelijkt de uitstoot met herkenbare referenties, zoals de jaarlijkse COâ‚‚-uitstoot van een gemiddeld huishouden (2.400 kg CO2 uitstoot). Dat maakt de impact van een vlucht veel tastbaarder.
Nut van zo’n label
Veel reizigers hebben nu geen idee hoeveel COâ‚‚ een vlucht kosten net zoals energielabels je helpen een zuinigere wasmachine te kiezen, kan een vlieglabel mensen stimuleren alternatieven te overwegen, zoals een treinreis of een directe vlucht in plaats van een overstap. Eerdere labels zoals het Energielabel,de Nutri-Score en het Beter Leven-keurmerk hebben al aangetoond dat consumenten hierdoor hun gedrag aanpassen.
In de praktijk
Het label gebruikt gegevens over: het type vliegtuig; de route; de bezettingsgraad en het gebruik van duurzame brandstoffen (SAF). De data wordt gevalideerd door EASA, de Europese luchtvaartautoriteit, volgens de internationale norm EN ISO 14083:2023. Vanaf juli 2025 tonen bijvoorbeeld KLM- en Air France vluchten al een label op boekingssites. Andere maatschappijen kunnen vrijwillig aansluiten.
Het label is voorlopig vrijwillig, wat betekent dat alleen deelnemende luchtvaartmaatschappijen het tonen. De Europese Commissie ziet dit als een eerste stap; in de toekomst kan het verplicht worden.
De impact van een vlucht
Het getal op het label wordt uitgedrukt in kilo’s COâ‚‚ uitstoot (emissie).
Voorbeelden:
-
2.500 kg COâ‚‚ voor een retourvlucht Amsterdam – New York,
-
Meer dan het heel jaar je huis verwarmen, koken en douchen met gas,
-
Ruim 20.000 km rijden met een gemiddelde benzineauto – bijna een halve wereldomtrek,
-
De productie/consumptie van 92 kilo rundvlees (een jaar lang wekelijks 1,7 kilo biefstuk),
-
Er zijn 114 bomen nodig die een heel jaar groeien om dit te compenseren.
Samenvatting
Een label voor vliegreizen maakt de impact van vliegen concreet en vergelijkbaar. Vanaf 2025 kunnen we dit op steeds meer boekingssites terugzien. Zo krijgt iedereen de kans om niet alleen naar de prijs en de reistijd te kijken, maar ook naar de klimaatimpact.